In de trein zat een stel dat om de haverklap een eigenschap van elkaar wist te benoemen die irritant was. ‘Nee, die koffer staat niet handig zo, zet hem nou zo!’ en ‘houd eens op met zo om je heen kijken, daar word ik onrustig van!’ Alsof Frans Bouwer elk moment met bananensplit om de hoek zou springen. Zo onwerkelijk hoe deze mensen met elkaar omgingen en toch ook heel herkenbaar.

Irritaties hebben we allemaal wel eens. Een irritatie die ik zelf had was mensen die te laat op een afspraak kwamen. Zo was er een man tijdens mijn studie die vaak te laat het college binnen kwam. ‘Hoe haalt hij het in zijn hoofd!’ dacht ik. Mijn ergernis groeide en nam vanaf dat moment alleen maar toe voor hem. Het werd een soort waarbij er voor iedere andere laatkomer een zegel in het boekje werd geplakt. Wanneer dit boekje vol was reageerde ik dit af op de eerste de beste te laatkomer. Echter had deze dan een goede reden voor het te laat zijn waardoor ik mij dan weer schuldig voelde.

Ik had zelf wel eens een afspraak niet goed genoteerd en was een uur te vroeg. In dat uur waren al aardig wat zegels geplakt. Dit was dus mijn eigen schuld en ik werd nog boos op die ander ook.

Vaak zien we, als we zelf een irritatie hebben, dat die ander iets heeft of doet wat wij zelf eigenlijk ook zouden willen. Ik wilde bijvoorbeeld zelf ook wel eens te laat komen, zonder mij daar schuldig over te voelen. Alleen wat deed ik? Ik probeerde de ander te veranderen. Ik zou hem wel eens gaan uitleggen waarom het belangrijk is stipt op tijd te zijn en op die manier zijn gedrag veranderen.

Door dit te gaan doen heb ik iets belangrijkst geleerd waarom ik nog steeds moet lachen als ik het weer zie gebeuren om mij heen.

Wat gebeurt er als je iemand wilt veranderen?

Juist.

Dat werkt niet.

Echt niet.

Nee, echt niet.

Een ander kan kun je niet veranderen. Wat je wel kan doen is iets leren van jouw eigen irritatie. Je kunt je eigen reactie op jouw irritatie namelijk wél veranderen. Ik koos er voor om mijn eigen reactie op laatkomers te veranderen en met succes.

Hoe ik dat in 10 minuten gedaan heb?

Vraag het mij en ik stuur je de uitleg hoe dit voor jou werkt!

 

Auteur: Remko Delsasso – Mooisteen Coaching en Advies

Email: remko@mooisteen.nl / Tel: 06 42912320

About Remko Delsasso

2 Responses to In 10 minuten van je irritatie af

[top]

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *